Stoere structuur
Het schrijven van een robuust rapport begint met het maken van een stoere structuur: overtuigend, logisch en lezergericht. Daar is een fantastisch instrument voor: het piramideprincipe. Dat werd in de jaren tachtig ontwikkeld door Barbara Minto bij McKinsey. Het heeft zich sindsdien zowel binnen als buiten de advieswereld bewezen.
Met behulp van het piramideprincipe orden je de informatie tot een voor de lezer relevant en goed te behappen geheel. Rapporten die geschreven zijn op basis van het piramideprincipe hebben daarom:
- Een duidelijke, kernachtige hoofdboodschap die de lezersvraag beantwoordt. Elke lezer kan deze kern in een oogwenk vinden en begrijpen (‘hoofdboodschap voorop’). Hij of zij weet meteen wat de strekking van het hele rapport is. De ideale hoofdboodschap krijgt de lezers bovendien op het puntje van hun stoel – daar willen ze meer van weten!
- Gedegen argumentatie voor die hoofdboodschap. De argumenten ervoor zijn logisch en expliciet. Zo wordt je rapport overtuigend en overzichtelijk.
- Overtuigende onderbouwing. Het fundament van de structuur wordt namelijk gevormd door jouw onderzoeksresultaten. Zo komen lezers die het naadje van de kous willen weten zeker aan hun trekken.
- Inhoudelijke koppen en titels, net als in de krant. Lezers met grote haast krijgen de inhoud van het rapport snel op hoofdlijnen mee. Bovendien zijn zo alle uitkomsten van het onderzoek voorzien van hun ‘so what’: de betekenis ervan in het licht van het grotere geheel.
Wij leren je het piramideprincipe te hanteren en we denken met je mee als je aan de slag gaat. Soms zijn we streng: het piramideprincipe vraagt om stevig denkwerk en om het innemen van een standpunt. We hebben daarbij altijd het belang van de lezer in ons achterhoofd, maar we vergeten het jouwe niet. We helpen je knopen door te hakken en de juiste nuance te vinden.